fredag 5 februari 2010

Jag har aldrig varit med om något liknande


Jag har deltagit i många presskonferenser under mina år som vd för MHF. Men den entusiasm och det intresse som mötte mig på den stora, ryska presskonferensen i Moskva nyligen var helt outstanding. Cirka 20 ryska journalister översköljde mig med nyfikna och vetgiriga frågor om hur MHF och Sverige processat fram en utveckling på alkolåsområdet, som skulle kunna rädda tusentals liv på vägarna i Ryssland.

Kanske det är vår tur att smittas av länder utanför vårt eget? Det vi har åstadkommit i Sverige väcker stor beundran i Ryssland, som idag har en förfärande olycksstatistik.



Det var i samband med en internationell trafiksäkerhetskonferens i Moskva som MHF fick chansen att visa vad som skett på alkolåsområdet i vårt eget land. Bakgrunden till det stora intresset i Ryssland är de monstruösa olyckstalen i trafiken. Hör här: 30 000 människor omkommer i trafiken i Ryssland varje år. I Moskva dödas 500 fotgängare om året bara på övergångsställena. Alkoholen antas spela en övervägande roll som döds- och olycksfaktor.

Bilismen i Ryssland har exploderat efter järnridåns fall. För 20 år sedan fanns det få privatbilister i Moskva. Idag är det kaos, trafiksystemet är överbelastat eftersom man inte inte har planerat för denna utveckling.

Det är inget tvivel om att de ryska myndigheterna inser vidden av problemen.

Vid den stora trafiksäkerhetskonferensen i Moskva nyligen, som gick under namnet Traffic Safety Forum, deltog trafiksäkerhetsministrar från hela världen. President Medvedev uttryckte sig rakt och tydligt om Rysslands trafiksäkerhetsproblem. ”De är monstruösa och kraftfulla åtgärder måste vidtas framförallt mot rattfylleriet. Ryssland har som bekant hög alkoholkonsumtion i befolkningen” framhöll den ryske presidenten i konferensen och jämförde omfattningen av trafiksäkerhetsproblemet med storleksordningen på finanskrisen.

MHF var inbjudet att tala om det svenska alkolåsexemplet i ett seminarium under konferensdagarna. Åhörare var polischefer, beslutsfattare i myndigheter och på ministerier, analytiker och den ryska pressen. Ryssarna förundrades över hur vi i det lilla landet Sverige lyckats med att införa alkolås för såväl dömda rattfyllerister som inom yrkestrafik och dessutom hittat fler användningsområden såsom kärnkraft, spårvagnar och färjeterminaler.



När vi nu har summerat 2009 kan vi konstatera att det blev det bästa trafiksäkerhetsåret någonsin i vårt eget land. 355 fick sätta livet till mot 397 året innan. Antalet döda i trafiken har inte varit så lågt sedan statistik började föras 1935. Den sällsynt djupa lågkonjunkturen är säkert en av huvudförklaringarna till de låga dödstalen. Färre mil har blivit körda av privatbilister och yrkestransportörer. Helt säkert har summan av alla genomförda åtgärder såväl inom lagstiftning, längs vägarna och i bilindustrin också bidragit till det sensationella resultatet.

Det resultat som syns visar dock att det fortfarande är fullt möjligt och dessutom alldeles för enkelt att starta och framföra ett fordon hur alkohol- och drogpåverkad som helst. Det känns nästan lite primitivt med tanke på trafiksäkerhetens utveckling i övrigt. MHF:s utmaning om alkolås i alla bilar måste till varje pris genomföras. Trots de unikt låga dödstalen dör 100 människor i onödan varje år på våra vägar som ett direkt resultat av alkohol och droger bakom ratten.

Inga kommentarer: