onsdag 13 januari 2010

Fler bilister trotsar trängselskatten

Det visas i SVT Rapport på onsdagskvällen. Orsaken sägs vara den framgångsrika miljöbilspolitiken säger Miljöpartiets representant Yvonne Ruwaida och tillägger att det nu finns fler möjligheter att minska bilismen i innerstan. Hon föreslår bl a trängselskatt på Essingeleden.

Det förslaget ogillar jag kraftfullt. Jag har visserligen vant mig vid trängselskatten och ser med egna ögon morgonens strömmar av enmans- eller enkvinnobemannade bilar som i en enda långsamt slingrande kö över gamla Skanstullsbron försöker ta sig in i stan. Jag frågar mig varför, jag promenerar snabbare mellan Hammarby Sjöstad och Skanstull.

När det gäller Essingeleden skall jag gärna bjuda Ruwaida på några bilturer på densamma i rusningstid. Essingeleden borde döpas om till Essingeproppen. Att denna snart 45-åriga trafikled, den enda med någon kapacitet genom Stockholm, håller på att kollapsa undviks inte genom avgiftsbeskattning. Det finns ingen stans att ta vägen efter det att avgifterna trängt ut alltfler bilar till dennna skruttiga trafikled och de flesta som befinner sig där gör det därför att de inte har något vettigt alternativ.

Den dag då förbifart Stockholm är körklar är jag beredd att betala en avgift för att få den finansierad, inte förr. Då kan Essingeleden betraktas som en innerstadscirkel och då kommer saken i annan dager tycker jag.

Inga kommentarer: