onsdag 7 oktober 2009

Dubbfritt på väg

I många frågor har mänskligheten en tendens att vilja dela in sig i "för eller emot". Nu senast gäller polariseringen dubbdäck eller inte dubbdäck. Ingen kan förneka att dubbarna gör nytta i vissa situationer men är de värda miljöpriset?
På TV för en stund sedan kom nyheten att det blir dubbfritt på den mest partikelförorenade gatan på Södermalm, Hornsgatan. Senare kan fler gator bli aktuella.

Är jag själv för eller emot?

Mitt svar blir: De senaste åren har jag inte haft behov av dubbdäck på det underlag som mina bilresor körts. Mestadels i Stockholmsregionen. Om det blir överfallsväder och blankis någon dag tar jag tåget!

Jag kommer aldrig mer att köpa dubbdäck till min bil. Familjens andrabil bullrar störande mycket med sina dubbdäck, när det blir dags för däckbyte blir det dubbfritt på den också.

1 kommentar:

Lars Johansson MHF Tjörn sa...

Dom som bor ute på landsbygden sitter i en annan sits. Även om man bara skulle behöva dubbdäck 2-3% av tiden så är det bra att ha när dom behövs. Man kan inte dra hela sverige över en kant.